Opracowała: mgr Kazimiera Pitera
SCENARIUSZ WARSZTATÓW LITERACKICH W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH
Wprowadzenie: Nie jest tajemnicą, że młodzież chętniej wybiera jako formę spędzania wolnego czasu oglądanie telewizji, pracę przy komputerze czy surfowanie po Internecie. Książka nie jest, niestety, już tak popularna jak w czasach, kiedy komputer był tylko niedoścignionym marzeniem młodego człowieka. Chcąc przyciągnąć młodzież do biblioteki, do poznawania literatury współczesnej, a wreszcie zachęcić do czytania, zaproponowałam przed kilku laty zorganizowanie warsztatów literackich, dwudniowej wyjazdowej imprezy czytelniczej. Powiodło mi się. Chęć udziału w warsztatach zgłosiło ponad 20 osób z różnych klas, jednak z przewagą uczniów klas kończących, maturalnych. Znalazłam także chętnych nauczycieli polonistów. Wspólnie sprawiliśmy, że młodzież wróciła z warsztatów zachwycona i na następny rok nie trzeba już było reklamować tej imprezy czytelniczej. Od 5 lat warsztaty literackie odbywają się corocznie w różnych ciekawych turystycznie miejscach. A oto scenariusz Warsztatów Literackich 2003
Adresaci: uczniowie szkół średnich i ponadgimnazjalnych
Założenia: uczniowie przeczytali książki przewidziane na warsztaty przygotowali prezentację jednej książki, która zrobiła na nich duże wrażenie, spoza tych przewidzianych na warsztaty
Czas realizacji: dwa dni – 15/16 grudnia 2003 r. Miejsce: Ośrodek Wypoczynkowo-Szkoleniowy w Łupkach k/Wlenia
Cele: rozwijanie zamiłowania do czytania i umiejętność odbioru dzieł literackich rozbudzenie zainteresowania współczesną literaturą polską i światową kształtowanie umiejętności formułowania zagadnień do dyskusji z rówieśnikami rozwijanie umiejętności samodzielnego i logicznego myślenia, uogólniania i wnioskowania kształtowanie umiejętności występowania na forum grupy i kulturalnego uczestniczenia w dyskusji poznawanie atrakcyjnych turystycznie miejsc kształtowanie właściwych postaw współżycia w grupie
Literatura przewidziana na Warsztaty Literackie 2003 : 1.„Komórka” - Anatol Azolski 2.„Życie Pi” - Yann Martel 3.„Poczwarka“- Dorota Terakowska 4.„Hańba“ - J.M.Coetzee 5.„W sidłach anoreksji” – Heidi Hassenmuller 6.„W ślepym zaułku wolności“ – Jana Frey 7.„Świat do góry nogami” – Beata Ostrowicka 8.„Miłość, psiakrew” - Ewa Nowacka 9.„Chłód od raju” - Jana Fray
Przebieg zajęć:
Dzień pierwszy
przejście piesze odcinka trasy szlakiem turystycznym – grupa się poznaje, integruje zwiedzanie na trasie obiektów zabytkowych zakwaterowanie w schronisku lub ośrodku wypoczynkowym wspólny obiad głośne czytanie przez uczestników fragmentu książki, stanowiącej „motyw przewodni” warsztatów podział na grupy 2-, 3- osobowe, których zadaniem będzie wykonanie ilustracji jednoznacznie kojarzącej się z jedną z książek, przewidzianych do obowiązkowego przeczytania ( grupy dokonują wyboru) głośne czytanie przez uczestników kolejnego fragmentu książki,stanowiącej „motyw przewodni” warsztatów prezentacja prac i ocena trafności ilustracji wspólna kolacja głośne czytanie przez uczestników kolejnego fragmentu książki,stanowiącej „motyw przewodni” warsztatów prelekcja ilustrowana przeźroczami - „Różnorodność narodowościowa, kulturowa – tolerancja dla inności” głośne czytanie przez uczestników kolejnego fragmentu książki, tanowiącej „motyw przewodni” warsztatów spotkanie w sali kominkowej – prezentacja książek : „Ta, którą warto przeczytać. Polecam” książki przewidziane na warsztaty: 1) wypowiedzi na temat każdej z nich 2) rozmowy na temat: jaka powinna być literatura współczesna (dająca gotowe recepty, ucząca myśleć, stawiająca trudne pytania moralne, itp.)
Dzień drugi: wspólne śniadanie głośne czytanie przez uczestników kolejnego fragmentu książki,stanowiącej „motyw przewodni” warsztatów praca z fragmentami tekstów różnych dzieł literackich, analiza stylu, języka, form wyrazu głośne czytanie przez uczestników kolejnego fragmentu książki,stanowiącej „motyw przewodni” warsztatów wspólny obiad głośne czytanie przez uczestników kolejnego fragmentu książki,stanowiącej „motyw przewodni” warsztatów plebiscyt na najlepszą książkę warsztatów podsumowanie warsztatów powrót z przejściem pieszym fragmentu trasy.
Refleksja:
Młodzież bardzo ładnie przygotowała się do warsztatów, ciekawie prezentowała książki i te przewidziane na Warsztaty, i te samodzielnie wybrane. W ramach prac zespołowych powstały ciekawe ilustracje książek, które znalazły się na gazetce szkolnej zachęcającej do przeczytania tych utworów. Organizatorzy warsztatów ocenili je wysoko, a młodzież uznała je za bardzo udane i jest zadowolona z uczestnictwa w nich . Co najważniejsze: sięga po książki polecane przez kolegów jako najciekawsze. W wyniku plebiscytu najciekawszą książką Warsztatów została książka Jany Fray „W ślepym zaułku wolności”, na drugim miejscu był ‘Świat do góry nogami” Beaty Ostrowickiej.
Wnioski: Warsztaty należy kontynuować , ponieważ przynoszą satysfakcję nauczycielom, a młodzieży dodatkowe umiejętności i wiedzę oraz pozwalają pozbyć się tremy przy wypowiedziach na większym forum. Książki proponowane na warsztaty powinny dotyczyć tematyki młodzieżowej, aktualnej, ponieważ młodzi ludzie czytają je z zainteresowaniem, mają własne przemyślenia na ten temat i chętnie podejmują dyskusję.
K.P.
|